Rozwój rynku e-commerce spowodował pojawienie się w sieci również wielu oszustów, naciągaczy oraz tzw. firm krzak, które dzisiaj są a jutro już przestają istnieć. Wiele tego typu witryn zachęca swoich nabywców kupnem super produktów, wziętych z zachodnich katalogów, lub przyciąga do siebie klientów, oferując bardzo niskie ceny w stosunku do legalnej konkurencji.

Oczywiście tym przestępcom zależy tylko, żeby wyciągnąć od nas użytkowników pieniądze i zniknąć, a towaru nigdy nie otrzymamy lub nie otrzymamy tego czego się spodziewaliśmy. W związku z tym pojawiają się pytania i wątpliwości dotyczące wiarygodności sklepów internetowych. Jak zweryfikować godnego zaufania sprzedawcę.
Wielu użytkowników, osób wahających się, czy kupować w sieci, jak i osób będących już klientami e-sklepów może zastanawiać się, czy nadal dokonywać zakupów online. W gąszczu ofert można jednak wybrać sklepy, które są wiarygodne. Czym powinien charakteryzować się wiarygodny sklep internetowy? ??

1. Dane sklepu. Sprawdzenie takich danych powinno być jednym z pierwszych kroków w weryfikacji, należy sprawdzić, czy na stronie internetowej w przejrzysty sposób podana jest dokładna nazwa i adres sprzedawcy, rzeczywiste miejsce prowadzenia działalności, telefon kontaktowy, dane identyfikacyjne (jak NIP, REGON, nr KRS).

2. Wygląd strony. Warto pokusić się o obserwację strony przez kilka dni, sprawdzić, czy ?żyje? ? stwierdzenie dokonywanych zmian sugeruje, że nad przygotowaniem oferty wirtualnego sklepu rzeczywiście pracuje zespół osób.

3. Certyfikaty. Posiadanie przez sklep certyfikatów wydanych przez znane instytucje (np. Euro-label, TÜV) wskazuje na fakt, że sklep i jego procedury zostały poddane weryfikacji oraz uzyskały rekomendację z zaufanych, niezależnych źródeł. Nie bez znaczenia są również certyfikaty potwierdzające bezpieczeństwo transakcji (SSL encrypted Webshop System).

4. Kontakt z klientem i jakość obsługi. Należy zwrócić uwagę na dostępne kanały komunikacji, w szczególności telefon, e-mail (czas oczekiwania na odpowiedź), faks, a także nowe formy udzielania informacji jak np. czat. Poza tym obawy wzbudzać powinien sklep, który nie informuje klienta o stanie realizacji zamówienia, a w przypadku opóźnienia zawiadamia o zaistniałej sytuacji.

5. Oferowany asortyment. Wskazane jest zwrócenie uwagi na ilość i różnorodność proponowanych przez sklep produktów, a także sposób ich prezentacji.

6. Dane o towarze. Istotne są rzetelne opisy i dobrze przygotowane zdjęcia produktów oraz informacje o dostępności, które pomagają w podjęciu decyzji o zakupie.

7.Ceny. Przed decyzją o zakupie warto porównać ceny w różnych sklepach. Gdy trafimy na super okazję, zachowajmy ?zimną krew?. Podejrzane powinny wydawać się ceny znacznie zaniżone, odbiegające od innych rynkowych. Najkorzystniejsze oferty należy sprawdzać szczególnie wnikliwie, ponieważ niektórzy dostawcy próbują złapać łatwowiernego klienta, stosując różne ?sztuczki?.

8. Proces zamawiania. Ważna jest możliwość wyboru dogodnej formy płatności spośród kilku opcji, bez narzucania przedpłaty w celu uzyskania atrakcyjniejszej ceny.

9. Regulamin sklepu. Warto zapoznać się z jego treścią, sprawdzić, czy sprzedawca jasno i czytelnie przedstawia zasady oraz warunki dokonywania zakupów i dostawy towarów, a także warunki zgłaszania i rozpatrywania wszelkich zwrotów.

10. Opinie klientów. Cenną wskazówką mogą być pozytywne komentarze klientów, jednak nie zawsze są one miarodajne i pewne, w szczególności gdy sklep posiada ich przesadnie dużą ilość w stosunku do czasu działalności, jak i innych sklepów. Zdarza się, że reakcja sklepu na negatywny głos może ?powiedzieć? więcej i dać obraz, jak sprzedawca traktuje i obsługuje klienta w problematycznych sytuacjach.

11. Współpracujące ze sklepem firmy kurierskie i banki kredytowe. Warto sprawdzić, z jakimi firmami sklep prowadzi kooperację. Ma to pewne znaczenie dla miary wiarygodności sklepu, oznacza, że dla innych podmiotów sklep jest godnym zaufania partnerem.

Istotną sprawą jest również czas działalności na rynku. Im dłużej sklep działa na rynku tym bardziej jest wiarygodnym kontrahentem, który już zdążył sobie wyrobić renomę wśród nabywców i dba o swój wizerunek w internetowym biznesie.